Alle producten

On the go producten
Eiwitten/Proteïne
Afslanken/afvallen
Aminozuren
Creatine
Pre-Workout
Aankomen/Gainers
Vitamines & Gezondheid
Biologisch & Vegan
Voeding & Repen
Shots/Ampullen
Sportdranken
Sport & Fitness accessoires
Sportkleding
Workout
Nieuw

Intervaltraining voor een beter uithoudingsvermogen

Nancy Heijnis
21 april 2022
Leestijd: 8 minuten

Wil jij je uithoudingsvermogen verbeteren? We helpen je hier graag bij met een effectieve training! Er zijn diverse trainingen en work-outs om je uithoudingsvermogen te verbeteren. Zo kun je gaan voor een HIIT work-out, roeien, het toevoegen van springoefeningen aan je work-out of natuurlijk: hardlopen. In deze blog vertellen we je meer over het verbeteren van je uithoudingsvermogen aan de hand van deze laatste optie!

Effectief je uithoudingsvermogen verbeteren

Om je uithoudingsvermogen te verbeteren kun je natuurlijk als een gek gaan trainen; alles op alles zetten en je lichaam volledig uitputten. Maar werkt dit nou echt? Je uithoudingsvermogen zal er misschien iets beter van worden, maar verder zul je je ongetwijfeld alleen maar slechter gaan voelen. Om blessures te voorkomen moet je daarom niet direct té fanatiek aan de slag gaan, maar juist starten met een duidelijk plan. Zo is een intervaltraining bijvoorbeeld een effectieve manier om doelgericht je uithoudingsvermogen te verbeteren.

Intervaltraining

Met een intervaltraining ga je doelgericht aan de slag. Je kunt hiermee in relatief korte tijd je uithoudingsvermogen verbeteren. Daarnaast is het voordeel aan een intervaltraining dat je in vergelijking met een duurloop in minder trainingstijd hetzelfde kunt bereiken. Zo blijkt uit verschillende metingen dat met een intervaltraining op korte termijn de maximale zuurstofopname tot twee keer meer toeneemt ten opzichte van een duurtraining.

Wat is een intervaltraining?

Bij een intervaltraining is de inspanning korter, maar wel heftiger dan bij een duurtraining. Zo ren je gedurende korte periodes tot 90 procent van je maximale hartslag. Je let hierbij dus op je hartslagfrequentie. Om erachter te komen wat jouw maximale hartslag is, kun je de volgende formule gebruiken: 220 min je leeftijd. Per persoon kan dit iets afwijken. Waar je bij een duurtraining op 60% van je maximale hartslag zit, doe je een intervaltraining juist op 80% tot 100% van je maximale hartslag. Ben je gevorderd dan kun je bijvoorbeeld voor 95% gaan en voor beginners zal 80% al een flinke uitdaging zijn.

De intervaltraining starten

Ben je beginner? Ga dan hooguit een keer per week voor een intervaltraining. Dit kun je vervolgens verder opbouwen. Start eerst met de warming up en eventuele rek- en strekoefeningen, vervolgens kan je beginnen aan de training.

  • Start met lopen en bouw je tempo op, ren iedere 100 meter iets harder, tot je uiteindelijk na ongeveer 300 meter op je maximale snelheid zit (80% - 100% van je maximale hartslag).

  • Doe dit vijf keer gedurende 30 seconden en neem tussen iedere sprint 30 seconde rust door rustig te lopen.

  • Na deze vijf sprints, neem je een langere pauze van twee minuten.

  • Geef vervolgens alles bij de laatste drie sprints. Opnieuw 30 seconden hardlopen op 80% - 100% van je maximale hartslag en tussendoor 30 seconden rustig lopen.

  • Loop aan het einde van de training gedurende 5 minuten rustig uit.

Met intervaltrainingen kun je eindeloos variëren. Vaak zijn de sprints tussen de 30 seconden en 2 minuten en hou je tussen deze sprints tussen de 30 seconden en twee minuten rust door te lopen. Ontdek daarom wat bij jou past, zodat jij op een effectieve manier je uithoudingsvermogen kunt trainen!

Wat moet je niet vergeten?

Om intervaltrainingen vol te houden zijn er nog een aantal dingen waar we je graag even aan helpen herinneren. Vergeet bijvoorbeeld nooit de warming-up. Tijdens een intervaltraining vraag je veel van je lichaam en met name bij dit soort trainingen is het dan ook onwijs belangrijk om tijd te steken in de warming-up. Ga daarnaast voor de juiste voeding en zorg ervoor dat je niet te kort voor je start met de intervaltraining hebt gegeten. Een intervaltraining gaat namelijk niet lukken met een volle maag. Bekijk eens onze voedingssupplementen voor uithoudingsvermogen voor passende voeding. Tot slot: de hardloopschoenen. Voor hardlopen heb je in principe weinig benodigdheden en accessoires nodig, behalve de juiste hardloopschoenen. Ontzettend belangrijk om hier goed naar te kijken, zodat je blessures voorkomt en het hardlopen leuk blijft!

Vitargo - Pure
PureVitargo
2000 gram
 
MP3 Drinks - Energized (12-pack)
Energized (12-pack)MP3 Drinks
2 smaken
 

Andere blog lezen

Frisse en eiwitrijke smoothie bowls bij warm weer

Lees meer >

Ilyasse richt vizier op de top met sponsor House of Nutrition

Lees meer >

Uw winkelmandje is leeg.

Favoriete producten

Uw favoriete producten lijst is leeg.